به دلیل افزایش نرخ پسته در بازار جهانی، قیمت این محصول طی یک سال اخیر در بازار داخلی نیز با افزایش صد درصد مواجه شده و کیلویی 17 هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال گذشته 100 هزار تن پسته به بازار‌های جهانی صادر شده که یک میلیارد دلار ارز‌آوری برای کشورمان داشته، اما در سال 89 صادرات پسته ارز‌آوری یک میلیارد و 200 میلیون دلاری برای کشورمان داشته، چرا که پسته بیشتری تولید و صادر شده بود.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته برای اولین‌بار در طول تاریخ محصول پسته، هم نرخ این محصول در بازار جهانی به کیلویی 8.5 دلار رسید و هم نرخ ارز در کشورمان افزایش یافت لذا درآمد خوبی نصیب باغداران و صادر‌کنندگان پسته ایرانی شد.

جلال‌پور قیمت پسته در بازار داخل را کیلویی 17 هزار تومان عنوان و پیش بینی کرد: امسال بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات پسته عاید کشورمان شود.

رییس انجمن پسته در پاسخ به اینکه چرا قیمت عرضه پسته در بازار داخل با پسته صادراتی یکسان است؟ گفت : همیشه صادر‌کننده منافع کمی داشته و امید بخش صادرات به افزایش نرخ ارز است. از طرف دیگر پسته 17 هزار تومانی که در بازار داخل عرضه می‌شود، حداقل 10 درصد کیفیت بالاتری نسبت به پسته صادراتی دارد.

وی مهم‌ترین مشکل صادرات پسته را انتقال پول و نقدینگی عنوان و اظهار کرد: انتقال پول مساله‌ی جدی برای صادر‌کنندگان بوده و به شدت در این زمینه مشکل داریم چراکه تامین نقدینگی بسیار سخت شده و هم‌چنین انتقال ارز مشکلات عدیده‌ای دارد.

جلال‌پور اظهار کرد: تسهیلات صادراتی ایران برای محصول پسته با سود باز‌پرداخت 21درصد و به صورت کوتاه‌مدت محاسبه می‌شود که البته سخت‌گیری‌های فراوانی دارد. این درحالی است که سود تسهیلات صادرات پسته آمریکا که رقیب ایران در بازار جهانی است 1.5 درصد و به صورت بلند‌مدت محاسبه می‌شود، لذا آنها قدرت رقابت بیشتری دارند و مشکلات انتقال ارز کشور ایران را هم ندارند.

رییس انجمن پسته ایران رسیدگی به مشکل انتقال ارز و تدبیر ریشه‌ای برای تامین نقدینگی و انتقال ارز برای صادرات پسته را خواستار شد.

وی درباره‌ی علت افزایش قیمت پسته از سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: با توجه به این‌که پسته محصولی صادراتی است، هر چه که صادرات آن رونق بگیرد و با افزایش قیمت بازار جهانی مواجه شود، قیمت آن در بازار داخلی هم افزایش خواهد داشت.

جلال‌پور اعلام کرد: قیمت پسته در بازار داخل نسبت به سال گذشته صد‌درصد افزایش یافته است.

به گفته رییس انجمن پسته سال گذشته هر کیلو پسته فندوقی درجه یک از کشاورز هشت هزار تومان خریداری می‌شد که امسال به کیلویی 17 هزار تومان افزایش یافته است.

رییس انجمن پسته خاطر نشان کرد: سال گذشته 160 هزار تن از باغات کشور برداشت شد که 40 هزار تن از محصول به عنوان مصرف داخلی و ضایعات بوده است.

گفتنی است؛ سالانه 600 هزار تن پسته در جهان تولید می‌شود که ایران تا سال گذشته رتبه‌ی اول در تولید این محصول را داشت اما از سال 2011 پس از آمریکا به دومین تولیدکننده پسته تبدیل شد.

90 درصد اقتصاد پسته ایران، اقتصاد صادراتی است به طوریکه هر ساله بیش از 60 درصد از این محصول به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به کشورهای اروپایی، عربی، خاور دور، CIS و ... صادر می‌شود که در این میان چین بزرگترین خریدار پسته ایرانی است.
100